Bezoekjes aan de stad...

Hoi hoi,

Daar ben ik weer en waar zal ik eens beginnen...

Dit keer een wat langer blog want ik had al even niks meer geschreven.

Vorige week ben ik zoals elke normale doordeweekse dag naar mijn project gegaan. Lange dagen maar nog steeds erg leuk! Op vrijdag eindelijk weekend. Niks bijzonders meer gedaan en lekker op tijd naar bed want dat weekend hadden we veel op de planning staan.

Zaterdag ochtend zijn we met de boda en vervolgens met de matatu naar de stad gegaan. Ongeveer een uurtje zijn we bezig om midden in de stad te komen maar er is onderweg genoeg te zien. Voor dit ritje betalen we totaal 3000 shilling (€0,78). Midden in de stad aangekomen zijn we met de boda naar the national mosque gereden. Daar aangekomen kregen we gepaste kleding aan en ging er een gids met ons mee (met ons bedoel ik Janne en ik, Janne is de andere vrijwilligster hier in huis. Momenteel zijn we nog met z'n 2e). Deze moskee is de 2 naar grootste van Afrika. In de moskee was helemaal niemand. Nu konden we dus goed zien hoe groot deze was. Er werden wat dingen laten zien en verteld. Na de rondleiding in de moskee zijn we naar boven in de toren gegaan met weet ik het hoeveel trap treden... bovenaan had je het uitzicht over de hele stad. We kregen de uitleg waar alle belangrijke gebouwen van Kampala stonden en we hebben nog wat andere vragen over de stad kunnen stellen. Na de rondleiding in de moskee zijn we met de boda naar de craft market geweest. Dit zijn lokale mensen die met hun eigen gemaakt spulletjes op een klein stukje terrein zitten. Heel leuk om te zien en natuurlijk ook om wat spulletjes te kopen. Afdingen is hier trouwens heel normaal dus dat lukt ons ook wel haha.... na de craft market op de boda naar Oasis Mall. Dit is het winkelcentrum waar we ook in het begin mee naar toegenomen worden om te pinnen en een simkaart te regelen. Daar zit ook café Java's waar je even lekker kunt genieten van heerlijke sandwiches en verse sappen. Echt even bijkomen dus haha... we zijn daar even lekker gaan eten en daarna terug naar ons eigen plekje, Namugongo.

Zondag ochtend zijn we als eerste naar de kerk gegaan. Op het terrein van onze projecten staat een kerk die ook alleen bedoeld is voor de mensen hier op het terrein. Aangezien dit een christelijke school is wordt er van je verwacht om er bij te zijn. Het is heel druk en iedereen zingt en danst op de muziek mee. Na 2 uur is de dienst afgelopen en zijn wij terug naar het huisje gegaan. Omdat we toch heel even er tussenuit wilden zijn we met de boda en de matatu weer naar de stad gereden. We lazen op de Facebookpagina van onze organisatie dat er een art festival in de stad was op het terrein van het Uganda Museum. Ook dit museum stond nog op de planning dus we hebben het allebei maar meteen bekeken. Omdat we toch in de stad waren hebben we ook meteen weer lekker gegeten bij Java's en daarna terug naar huis.

De nieuwe week is weer begonnen.. over de week zelf heb ik niet veel te vertellen omdat ik in mijn vorige blog al het een en ander over de werkzaamheden heb verteld. Op maandag is de weekopening in de kerk waar we naar toe zijn geweest, op dinsdag avond hebben we weer geholpen met het eten opscheppen en ik ben op donderdag nog met een ziek kindje naar de kliniek geweest. Gelukkig konden we medicijnen krijgen en gaat het al een stuk beter. In de kliniek was het trouwens wel grappig. Het was toevallig het zwangerschapsuurtje dus toen we in de wachtkamer kwamen zaten er 27 hoogzwangere vrouwen en 1 mzungu met een donker kindje (dat was ik)... donderdag en vrijdag avond hebben we gekeken in verschillende lokalen waar groepen studenten aan het oefenen waren voor de battles. De battles is hier het moment van het jaar dat iedereen zijn of haar talent kan laten zien. De middelbare school word in 3 groepen gesplitst en die 3 groepen moeten tegen elkaar 'strijden' met dans en zang. Bij de voorbereidingen stonden wij al met open mond te kijken naar wat deze kinderen allemaal konden.

Afgelopen zaterdag waren de battles. Iedereen was bloed fanatiek en deze kinderen hebben energie... niet normaal. De battles duurde van 11:00 tot 18:30 ongeveer. Het is heel leuk om te zien dat deze kinderen al zo goed kunnen dansen en zingen. Na de battles was het een groot feest omdat natuurlijk een van de groepen had gewonnen. Dit duurde nog tot ongeveer 21:00 en daarna zijn we moe terug naar het huisje gegaan.

Zondag de dag weer geopend met de dienst in de kerk. Daarna op de boda en met de matatu naar de stad gegaan. Vandaag stond kabaka's palace op de planning. Dat is het paleis van de koning. Een stukje verder op het terrein staan de "martelkamers". Hier zit een heel verhaal achter... op de muren kun je handafdrukken en teksten

lezen en je kunt zelfs zien tot waar vroeger het water heeft gestaan zodat als mensen wilden ontsnappen je meteen geëlektrocuteerd werd. Heel indrukwekkend.

Na het bezoek aan dit paleis zijn we weer naar café Java's gegaan waar we Lianne en Desiree zouden ontmoeten (2 andere vrijwilligers hier in de stad die hoe toevallig uit Uden komen). We hebben gezellig bijgekletst en lekker gegeten. Daarna zijn we met z'n 4e naar een grotere craft market hier in de stad geweest en daarna terug naar huis.

Deze week wordt er weer gewoon gewerkt. Morgen avond (woensdag) gaan we weer uiteten met de vrijwilligers in de stad. Donderdag ga ik mee kijken op een project waar veel tienermoeders worden opgevangen. Lijkt me ook heel indrukwekkend om te zien. Donderdag op vrijdag komt er een nieuwe vrijwilligster hier in het huis! Vrijdag even rustig aan en zaterdag naar Jinja! Hier ontspringt de Nijl en er is genoeg te doen. Er staat dus weer vanalles op de planning terwijl ze hier het woord planning onderhand nog niet eens kennen...

Ik zag dat er nu bij 3 op reis verschillende dingen van Oeganda worden laten zien. Het is voor de gene die het leuk vinden misschien wel leuk om te zien hoe het hier in de stad er aan toe gaat met het verkeer en hoe het er een beetje uit ziet. Ook vertellen ze het een en ander over kabaka's palace en laten ze nog meer zien. Dit is de link: https://3opreis.bnn.nl/bestemming/kampala

Verder laat ik het hier even bij en zal ik de foto's op Facebook zetten.

Tot de volgende keeeer...

Weraba!

Judith

Leuk! Leuk! Leuk!
Wat een avonturen Juliët! Maar goed dat je een blog bij houdt zodat je bij thuiskomst nog eens terug kan lezen wat je allemaal beleeft hebt...want dat is echt veel! Fijn dat je zoveel kunt ondernemen naast je werk met de kinderen en zelfs bekenden uit eigen land ff tegen komt.
Geniet ervan en de groeten uit Brabant! ????????

Mama

Super! Geniet ervan!!

Oma

Mooie verhalen ,wat een belevenissen,geweldig,blijf ervan genieten.

kees

Mooie verhalen geniet ervan.